THEATER &
SCHOOL

CULTUUREDUCATIEVE VOORSTELLING

Theater & School van TIC is een interactieve voorstelling, gespeeld door professionele acteurs op school of locatie.

TIC maakt een voorstelling op basis van een thema of (geschiedkundig) verhaal en zet daarbij theatrale middelen in om hart & hoofd te raken. De voorstelling is meer dan een boodschap verpakt in een leuk verhaal. TIC wil de leerling prikkelen, actief betrekken en persoonlijk verbinden met de inhoud.

ZO WERKT TIC

Eerst verdiepen we ons in de opdrachtgever en zijn context: Wat is het voor soort school? Waar staat de school? Voor wie is de voorstelling bedoeld: leeftijd, niveau? Wat is het doel? Vervolgens verdiepen wij ons in het onderwerp van de voorstelling zelf: waar gaat het over, wat is de essentie, hoe kunnen we het educatieve aspect met het kunstzinnige verbinden?

We schrijven een script, zoeken acteurs en zo nodig andere professionals voor kostuum, film en geluid en gaan over tot de productie

De voorstelling heeft altijd een inleiding en nagesprek door en met de acteurs.

Bij al onze producten staat artisticiteit voorop. TIC werkt altijd met bevlogen makers.

.

opdrachtgever: Stichting Rotterdamse Geschiedenis Manifestatie, Expo Middland
concept/regie/productie: TIC
spel: Raisa Melo Fortes en Amro Kasr
met dank aan: Houssein Bouziane en Joke van Bilsen

Hier en óók Daar

De Kaapverdische Melissa en Marokkaanse Farouk komen elkaar tegen tijdens Koningsdag, beide proberen al vroeg het beste plekje te veroveren op de vrijmarkt.

Gedurende de dag leren de twee van elkaars achtergronden, elkaars dromen, van wat hen scheidt maar vooral wat hen met elkaar verbindt.

In deze interactieve voorstelling HIER en óók DAAR worden de leerlingen actief betrokken in het verhaal en de geschiedenis van de wijk Middelland. Kinderen leren over hoe migratie de stad Rotterdam heeft gevormd. Wat de invloed is van al de verschillende culturen die hier naartoe zijn meegenomen. Na afloop krijgen de kinderen een rondleiding door Middland Foto Expo.

Klein Rotterdam bouwt in zandbakken

In deze vrolijke voorstelling vieren kleuters de wederopbouw van Rotterdam. De  kleine Rotterdammertjes gaan samen met bouwvakkers Joop & Johan aan den slag! Ze bouwen een nieuwe zand-stad met alles erop en eraan. Met kruiwagens, schepjes en Rotterdemmertjes… emmertjes in de vorm van de Rotterdamse skyline.

opdrachtgevers: Rotterdam viert de stad!; Zigzagcity
concept/regie/productie: TIC
spel: Carl Hoogvliet & Dennis Jongejan
accordeon: Nike van Essen
rotterdemmertjes: Made by Mistake
locatie: in zandbakken van openbare speeltuinen en schoolpleinen

 

opdrachtgever: Stichting Rotterdamse Geschiedenis Manifestatie
spel: Boyd Grund, Serge Hogenbirk, Dana Hilgers, Eva Visser
kostuum: Jacqueline de Maat
locatie: op school en Bibliotheek Rotterdam

Rotterdam bouwt

In de interactieve voorstelling `Rotterdam Bouwt’ worden kinderen zelf de bouwers van het nieuwe hart van Rotterdam. Twee stedenbouwkundigen van weleer komen tot leven en schetsen de uitdagingen waarvoor zij geplaatst worden. Moeten ze de oude stad doen herleven, rekening houden met oude sentimenten, moeten ze radicaal kiezen voor de voortgang en doorgang van het verkeer, moeten ze ondernemers de vrije hand geven voor moderne ontwerpen, moet wonen en werken gescheiden worden?

De problemen die er toen leefden worden voorgelegd aan de kinderen van Rotterdam anno nu. Wat te doen als het stadshart is weggevaagd en je eigen plannen kunt realiseren?

De Belgen komen

Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog vluchtte meer dan 16000 Belgen uit Antwerpen met de trein naar Rotterdam. Daar werden zij opgevangen door Rotterdammers in hun eigen huis.

In deze schoolvoorstelling ontmoet Cor de bakkersknecht, Lieve uit Antwerpen. Zij is het gedrang naar de treinen haar moeder kwijt geraakt en slaapt al dagen op straat. Lieve vertelt haar verhaal en Cor helpt haar, haar moeder terug te vinden.

opdrachtgever: Stichting Rotterdamse Geschiedenis Manifestatie
concept/regie/productie: TIC
spel: Boyd Grund, Nele Mennes
kostuum: Jacqueline de Maat
locatie: op school

opdrachtgever: Stichting Rotterdamse Geschiedenis Manifestatie
concept/regie/productie: TIC
spel: Boyd Grund & Ron Kaat, Eva Visser & Ben van der Meij, Dana Hilgers & Gertjan Pasveer
kostuums: Jacqueline de Maat
decor: ProArt, Edith Gruson
locatie: Schouwburgplein, de Laurenskerk en schoolpleinen

Oranjetrots, 200 jaar Koninkrijk.

Ter viering van de relatie met Rotterdam van 200 jaar koninkrijk vinden er op diverse locaties in Rotterdam drie wagenspelen plaats:

Leeve de Kooning!, Kaat Mossel, een beeld van een vrouw en Oranjetrots,

Rotterdamse straatschoffies en andere iconen van arm & rijk

Een acteur komt het Tijdplein-spel op als Louis Davids en raakt in botsing met acteur Pietje Bell. Zo begint een theatraal verhaal waarin de belangrijkste momenten uit het leven van Louis Davids en Pietje Bell langskomen in een mini-revue.

opdrachtgever: Stichting Rotterdamse Geschiedenis Manifestatie
concept/regie/productie: TIC
spel:  Nele Mennes Jeroen Manders,
kostuums: Elise Zeestraten
decor: ProArt, Edith Gruson
locatie: Schouwburgplein

opdrachtgever: Stichting Rotterdamse Geschiedenis Manifestatie
concept/regie/productie: TIC
spel: Coen van Vlijmen
decor: ProArt, Edith Gruson
locatie: Schouwburgplein

200 jaar na Napoleon

Napoleon komt in hoogst eigen persoon tekst en uitleg geven over zijn nalatenschap en invloeden op zaken als belastingen, metrische systemen, achternamen en het Algemeen Burgerlijk Wetboek, onderwijsrecht en archeologie.

De geschiedenis van Rotterdam

Een journalist en stads-rapper voeren je samen met het levend standbeeld van Erasmus mee door de roerige geschiedenis van Rotterdam.

opdrachtgever: Stichting Rotterdamse Geschiedenis Manifestatie
concept/regie/productie: TIC
spel: Donatella Civile, Hok Tan,Tjon Rockon
decor: ProArt, Edith Gruson

locatie: Schouwburgplein

opdrachtgever: Bibliotheek Pier 80, Oorlogs en Verzetsmuseum
concept/regie/productie: TIC
spel: Nele Mennes, Mirjam Veldhuijzen van Zanten

Je mag er trots op zijn!

Een theatraal project over discriminatie. Kinderen worden actief betrokken in een kinderboeken verhaal over discriminatie tijdens de Tweede Wereldoorlog en discriminatie nu in context van de huidige economische crisis.